HTML

csopaki blog-csomag

Szóval blogolunk. Többesben. Illetve hát Ervinnel, a szomszéddal. Mondhatni az egész Arany János utca. Saját nevünkkel. Esterházysan – saját jó neveinkkel. Végül is a palackokra is azt írjuk. A borokról csak annyit írunk le, hogyan lesznek. A tőkétől a pohárig. Ha már a pohárban van meghagyjuk Albert Gazdának és az Alkesznek. Az értékelés maradjon fogyasztói műfaj! Lesz mese a szőlőmunkákról. Mindenkinek, aki azt hiszi, hogy a szürettel kezdődik. Mese a borról. Hogy hány helyen lehet elszúrni. Mese a pénzről. Azoknak, akik azt hiszik aranybánya. Mese a bürokráciáról. Mert „ezek csak rinyálni tudnak”! Ja! És nem fogunk sírni, mert marhára szeretjük amit csinálunk. Jásdi István www.jasdipince.hu www.tamaspince.com

Friss topikok

  • Mr Chablis: A híres francia hölgy Mme Bollinger volt, a pezsgőház feje... (2014.11.11. 22:56) TÖPRENGŐ
  • solyomny: Kedves Tamás Ervin! Köszönöm az elismerő (számomra inkább írásra bátorító) szavakat, mert ebben a ... (2014.01.12. 12:14) Bio, Biodinamikus és egyéb zöldek
  • solyomny: Kedves Ervino! Úgy látom, hogy van irónia, és van (sírva nevető) humor is! És értelmes gondolkodás... (2014.01.12. 10:34) Világgazdasági mese
  • Felixakos: Én csak most találtam meg ezt a blogot, igyekszem behozni, mármint "beolvasni" a lemaradást. (2011.04.01. 12:03) Csopaki Csöppek
  • spat: Szerintem elég sok magyar borivó van, aki nem csak azt szereti, ha a bor szőlőből készül, de azt s... (2011.02.05. 02:43) Inkubátor borok. 2 rész.

A helyzet

2011.01.03. 14:19 :: Ervino

 

A helyzet

Egyrészt kerülni kell az üldözési mánia látszatát is. Másrészt a világos üzenetekből érteni kell.

Megint határozatot kaptam a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Borászati Igazgatóságától. Megint találtak egy palack Csopaki Olaszrizlinget, amelyen nem tüntettem fel, hogy balatonfüredi. Megint bevizsgálták a laborban és megint megállapították, hogy a minősége azonos és megint rutinszerűen leszámlázták a laborálás költségeit.

Az üzenet csak ezután jön. A bevizsgált bor 2006-os volt. Három éve nincsen belőle. Legalább két éve forgalomban sincsen. A feltalálás helye a számomra ismeretlen Méta KFT , Kiskunfélegyháza, Izsáki út. Ide én nem szállítottam bort. Beszédes helyszín. Ideje 2010 November 8-a. 3-4 nappal az EU pénzek felhasználását firtató Index írás után. Nem sokat szaroztak az üzenettel. Azt üzenték, hogy ez csak a kezdet.

Be is foghatnám a pofámat. Inkább leírom, amit eddig megtudtam:

Mind a kivágási támogatásoknak mind pedig a szerkezetátalakítási támogatásoknak majdnem 70%-a a Kiskunságba került. A lepárlási támogatások 100%-a Kunfehértóra.

Az alföldiek telepítési kedvének egy oka van. Itt nem kell egy hektár szőlőkataszterbe tartozó – igaz I. osztályú területért 15-20 Milliót lepengetni mint Csopakon, vagy Badacsonyban vagy Villányban, vagy a Hegyalján . A II. osztályba az EU csatlakozáskor „borpolitikai okokból” felminősített homok jóformán ingyen van. A támogatással a telepítés is. Ráadásul ott a támogatás felhasználására a homok a garancia, itt hússzor nagyobb a fedezet értéke. Félreértés ne essék semmi bajom az Alfölddel. Minden tiszteletem Frittmannéké, Kökényéké és a boraikat is szeretem.

Csak éppen nem hiszem, hogy miközben lassan eltűnnek legszebb borvidékeink, az EU forrásait jóformán kizárólag a homoki borok termelői hátterére kellene fordítani.

Az is furcsa, hogy a vidékfejlesztés élelmiszeriparra fordított támogatásainak legnagyobb haszonélvezője éppen a sokat síró borászat. 15 Milliárd az 50-ből. Éppen csak elfogytak az építési pénzek, megnyílt a borászati gépek kasszája. Valakiknek csak megszületni volt nehéz. Majdnem ismeretlen borászatok termelése fog nagyságrenddel növekedni. Hogy milyen szőlőből fognak dolgozni és különösen, hogy milyen piacon fognak bort eladni?

Minek akadékoskodni? Fő, hogy lehívjuk az EU támogatásokat!

Ja, miközben a 2004-es csatlakozás óta úgy 100 Milliárdocska folyt be az ágazatba, eltűnt a szőlőterületek 30-40%-a. Tíz év alatt a fele lesz? Hogy pontosan mennyi azt a HNT, az MGSzH, a VPOP, az MVH és az összes hatóság, amelyeknek havonta, negyedévente vagy évente jelentéseket gyárt több tízezer szőlőtermesztő és borász, együttesen sem sejti. Ennyi pénzből akár virágozhatna is az ágazat. Néhány év múlva tanuhegyként csak néhány nemzetközi mércével is nagy bor, eltűnt borvidékeken néhány tucat színvonalas birtok jelöli, hogy hova kellett volna eljutnunk? Nem alakulnak ki az Újvilággal is versenyképes alföldi nagybirtokok, Ausztriához hasonló vendég-hívogató borvidékek. Nagyobb a baj mint a filokszéra idején? J.

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csopakiblogcsomag.blog.hu/api/trackback/id/tr582557279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2011.01.03. 18:13:23

Tisztelt Ervino! Nagy cikk, vagy bejegyzés vagy összefoglalás ez itten, de miért nem jelöl meg forrásokat? Források nélkül ez vádaskodás, netán még személyiségi jogi sértődés is lehet belőle ha valaki magára veszi. Forrásokkal meg egy korrekt kis vádirat lenne. Úgy lenne ütős. Mondjuk én pont alföld széli vagyok, Tolnai borvidékre nem annyira láttam érkezni lóvét, ellenben olvastam egy cikket: nemzetiborprogram.hu/archives/158 Na innét elvittek lóvét. Hozzáteszem nem sajnálom őket, helyes az intézkedés.
Ebben durván felfedezni vélem hogy az érdekcsoportok átrendeződése beindult. Erről mi a véleménye? Végezetül nem kritika vagy egyet nem értés miatt írom mindezt, hanem pozitív kritikaként. Írjon forrásokat ha teheti és hitelesebb lesz a történet.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.05. 08:06:09

Alföldfikázás? Tőletek nem vártam...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 08:58:01

@Tóth Ferenc: Feri, most komolyan. Te szoktál engem lesajnálni, hogy naiv vagyok. Most ugyanez jön fordítva.

Te mire gondolnál, ha mint bortermelő írnál egy cikket és érdekes módon néhány napra rá a hatóság rád szállna?

Tegyük félre, hogy most kinek van igaza. Nem a mi dolgunk ítélkezni (legalábbis nem az enyém), de milyen módszer már ez???

Ez nem Csopakról és nem az alföldről szól, hanem pont arról amit én is mondtam már sokszor. Elképesztő szakadék van a módszerek, stílus, célok tekintetében bortermelők között. Nem az alföld és bárki más között van a szakadék, mert hernyók vannak mindenhol... mindenhol.

Tojglius 2011.01.06. 11:22:35

Ebben a bejegyzésben nem az alföld vs balatonfelvidék az érdekes, ahogy azt Ferenc sérelmezi, hanem az, hogy amennyire én tudom, mind a kivágási mind a telepítési támogatások egy helyen csoportosultak... egy évben felvette a telepitési támogatást a következőben meg a kivágásit... Az, hogy ez épp az alföldön volt ahol a legolcsóbb a föld az valóban szintén nem véletlen...

pont azért nem vádaskodás meg személyiségi jog sértés, mert nincs benne konkrétum, hiszen biztos vagyok benne, hogy "hivatalosan" minden papír oké... csak a módszer (eu-s pénzek ilyen módú lenyúlása) a gusztustalan... (

Ahogy az egész országban ez jellemző... dolgozni nem kell azt csak kevesen akarnak, elég csak "ügyesen" megcsapolni az állami, önkormányzati, uniós forrásokat amihez csak pár alulfizetett állami alkalmazottat kell megvesztegetni...

Azért szomorú ez, mert közben az emberek nagyrésze dolgozik és erőlködik, de támogatást nem kap (pedig az csak munka mellé lenne "jogos) addig mások munka nélkül "okosban" gazdagodnak...

lackó 2011.01.06. 11:56:50

Csak röviden: Félegyházán ott egy kis vinotéka van, olyan, amilyen, de van, tehát a vásárlás még valós is lehet.

Valóban nem gondolom, hogy itt bármiféle alföldfikázásról lenne szó, sokkal inkább egy valós és létező problémáról és egy újfajta filoxéra-vészről van szó. Ezúttal sejtjük a tetvek módszerét...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 12:12:12

Amúgy a Méta Kft. az nem egy kádbolt Kecskeméten a pálinkafőző szomszédságába?

@lackó: Még ha valódi vásárlás is... hát nem végtelenül groteszk, hogy egy csopaki tizenhektáros gazdát talál meg a nagyhatalmú hatóság valami idétlenséggel, miközben dől be az országba az olasz pancsanyag és ezerrel mutyiznak a származásival a gazdák?

lackó 2011.01.06. 12:19:28

@BZoltan: dehogynem...csak jeleztem, hogy magából a vásárlás tényéből nehéz lenne kiindulni, de a többi azt mutatja, hogy még mindig egy helyben toporgunk...nem tudom, hol tart ez a harc és lesz-e belőle valami, Tiffán Zsoltival beszélgettem múltkorában és ez lenne a prioritás -ebben a harcban pedig István is ott van a bizottságban...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 12:27:29

@lackó: Én nem bízom senkiben. Sem Tiffánban, sem másban. De nagyon-nagyon szeretnék nyilvánosan és hangosan meakulpázni ha bárki elér valami érdemi eredményt.
Nagyon megy az idő és csak a szájkarate megy, néha még az sem.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.06. 14:17:23

Egy kérdést tettem fel, még mielőtt valaki megkövezne.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 14:44:18

@Tóth Ferenc: Hülyeséget minek kérdezel?

Teljesen egyértelmű, hogy a történet nem az alföldi borvidék potenciáljáról vagy az azon termelő becsületes gazdákról szól.

kezesbárány 2011.01.06. 21:34:43

Kedves Jásdi úr!

Az Alföld a legnagyobb szőlőterülettel rendelkező borvidék, Magyarország legnagyobb, legtőkeerősebb, és legtöbb bort forgalmazó borászataival.
Szerintem semmi meglepő nincs abban, hogy ezen a vidéken veszik föl a legtöbb támogatási pénzt.

Tojglius 2011.01.07. 09:31:31

Fafej (nomen est omen):
a legnagyobb terület és tőkeerős és legtöbbeet forgalmazó az mégsem ugyanaz mint a 70% és 100% az összes támogatásból...
Most villámban a neten csak annyit találtam, hogy az összess borvidék 45%a az alföldé... ebből következően a mennyiség is hasonló lehet...

Ez szerinted arányos azzal, hogy egy típusú támogatás 100%-a egy város köré öszpontosul?

3 lehetőség merül fel bennem Veled kapcsolatban:
1: tényleg nem érted a gondot
2: ilyen naív vagy, hogy szted ez "simán lehet"
3: bennevoltál a játékban és magyarázod a magyarázhatatlant

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.07. 10:43:37

@Tojglius:
1. A lehetőség mindenki előtt ott van, megoldást kell keresni, nem kifogást(mint a szerző)
2. Mint fentebb írták, hernyók mindenhol vannak. Tény, hogy egy nagyobb kertben(itt borvidéken) több a hernyó. De arányaiban is? Kurvára unalmas már, hogy amikor bármilyen probléma adódik az ágazatban, mindig az alföld a hunyó.
3. a hozzászólásodból mintha "csöppnyi" irigység áradna...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.07. 10:50:53

@Tóth Ferenc: Senki nem mondja, hogy az alföld a hunyó. Senki. Fogod?

Azt mondják inkább többen, hogy aki hunyni akar az szívesebben megy az alföldre, mert ott olcsóbb a föld és az azért kell a hunyáshoz. Már ha ezt érted.

Tojglius 2011.01.07. 11:42:42

@Tóth Ferenc:
1: a lopás-lenyúlás-korrupció NEM lehetőség az én szótáramban...
2: a hernyónak arányaiban ugyanúgy kéne megoszlania ha mindenhol nagyságrendileg ugyanannyi csaló (élelmes a Te értelmezésedben) kellene, hogy legyen
3: irigység? mire, hogy nem kaptam a mutyipénzből-mutyitámogatásból, hogy bmeg ménem nekem jutott eszembe megkenni pár hivatalnokot? Ezt - ha személyesen ismernél - engem vagy Jásdit akkor ezt sosem feltételeznéd... (sem az irigységet sem a korrupciót)

Értsd már meg, hogy a cikk nem az alföld ellen, hanem a korrupt, dolgozni nem akaró pénzlenyúlók ellen szól... sajnos jelen esetben épp az alföldön... de lehetett volna máshol is, csak ahoz Bzoli írta, itt olcsóbb a föld, itt a legolcsóbb a mutyimegoldás...

Tojglius 2011.01.07. 11:44:41

Ha ennyire véded a témát akkor inkább írd meg, hogy kik azok akik kaptak támogatást és mi az eredménye, nagyon szívesen és igaz, őszinte örömmel fogjuk fogadni ha kiderül, hogy minden egyes forint jó helyre ment!!!!

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.08. 07:11:29

@Tojglius: Egynek ott van Köpcös pince.
Az előző két hozzászólásra pedig értelmetlen reflektálni.

Bzoltán! Nem abban maradtunk, hogy a személyeskedést mellőzzük?

Ja, és egyébként én se voltam elég "élelmes"
(fölösleges az ilyen jelzők használata, mivel te sem ismersz engem)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.08. 07:29:32

@Tóth Ferenc: Ugye jól sejtem, hogy az a támogatás amit a Köpcös kapott az még kerekítési hibának is kevés lenne ebben a történetben.

Amúgy nem személyeskedek, csak teljesen le vagyok fagyva, hogy nem akarod megérteni, hogy ez a mese _NEM_ az alföldről mint borvidékről szól, hanem a simlizőkről akik az alacsony árak miatt előszeretettel mennek az alföldre.

Ha ezt belátod akkor a következő hozzászólásod az lesz, hogy "tényleg, bocs srácok, figyelmetlen voltam, túlreagáltam a dolgot" Senki nem fog megenni :) Mindannyian szaladunk néha lékre. A ciki az, ha már a napnál is világosabb, hogy árnyékra vetődtél, de még mindig próbálod a vált igazadat bizonygatni.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.08. 15:10:27

@BZoltan: Semmi "bocs", nem sértettem meg senkit(gondolom)
Azért önmagáért beszél az, hogy a sikeres pályázatok láttán azonnal "mutyipénz-mutyitámogatásról", "korrupt, dolgozni nem akaró pénzlenyúlókról", "simlizőkről" beszéltek. Ez a vesztesek irigy siránkozása, nekik mindig kell valami bűnbakot keresni, akire mutogatni lehet(Érdekes, a blog gazdái azt írták a bemutatkozásban, hogy nem fognak "rinyálni". Vagy mégis?), ráadásul adott a célcsoport. Kaptak már eleget, eggyel több vagy kevesebb, mi az már nekik, ugye?
Tudod, én mindent támogatok, ami előbbre viszi az alföldi szőlő és bortermelést. Akkor is, ha megpukkadtok az irigységtől :) Mondhatod, hogy egyetértek a "simlizőkkel". Nekem ettől függetlenül kellemes látvány a rengeteg új telepítés...biztos a gazdái mind "dolgozni nem akaró pénzlenyúlók". Szánalmas...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.08. 15:19:47

@Tóth Ferenc: Én biztosan nem vagyok vesztes Feri, mert nem szoktam pályázni sem pedig versenyezni. Amit csinálok azt a sajátomból csinálom.

A becsületes alföldi bortermelők sikereinek pedig örülök szívből.

Amúgy szerintem még mindig nem olvastad el ezt a írást: index.hu/velemeny/2010/11/04/tenyleg_erdekel_hova_kerult_a_penz/

Ha olvastad volna, akkor nagyon-nagyon-nagyon szűrve ment át hozzád az információ.

Hol van akár az alföldön, akár máshol 1200 hektár korszerű telepítés (2008 óta) ahonnan majd a jövő nagy alföldi vagy bármilyen más borát fogják szűrni? Kik azok az oltványtermesztők akik erre eladtak 5-6 millió oltványt?

Nem hiszem el Feri, hogy te nem látod, hogy mekkora panamázás folyik a borágazat körül.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.08. 15:39:12

Én se pályáztam, viszont az imént beszéltem a kiskőrösi hegybíróval, ő mondta, hogy az elműlt 2 évben több mint 500 hektárra adtak ki telepítési engedélyt, az ismeretségi körömben pedig van néhány szaporítóanyag termelő többszázezres kapacitással
Affene ezekbe a dolgozni nem akaró pénzlenyúlókba :)
Én elhiszem, hogy megy a panama(miért pont itt ne menne?)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.08. 16:02:10

@Tóth Ferenc: Mondom, olvasd el a cikket amit linkeltem.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.08. 20:52:53

@BZoltan: Elolvastam. Már a megjelenés idején. Azóta többször is. A téma röviden: bűnbak keresés.
Tény: a kiskőrösi hegyközség több, mint 500 hektárra adott ki telepítési engedélyt az elmúlt 2 évben, az akasztói több, mint 100 hektárra...és ez csak kettő hegyközség és máris megvan az 1200 fele...az oltványtermelőket pedig sajnálom, az alföldre nem kell oltvány, elég a gyökeres vessző, ezt a helyi szaporítóanyag termelők is megoldják...fijúk, ami nem megy, ne erőltessétek, jó?!...így jártatok, veszíteni tudni kell(ene)..

Apropó: tudtad, hogy Akasztó határában több szőlő van, mint az egész somlói borvidéken?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.09. 06:41:05

@Tóth Ferenc: Ki veszített és mit?

Hogyne tudtam volna. Hol nem termelnek több szőlőt mint Somlón? Miért van ennek jelentősége? A Somló nem tud olyan sokat termelni mint Akasztón. Akasztón viszont nem tudnak olyant (nem olyan jót, csak olyant) szüretelni mint a Somlón. Minden borvidék csinálja azt amiben jó. Mi ezzel a gond?

Szerintem még mindig nem olvastad el a cikket... Ugyanis ez az egyik lényege:

"arra a kérdésre, hogy borvidékenként, fajtánként, termelőnként mennyit sikerült elkölteni, azonnal nyakon öntenek 6-8 oldal színes grafikával, térképekkel, a legrosszabb esetben kapok egy Excel-táblát. Itt azonban elakadnak az információk. Nemcsak 2010-ről, 2009-ről sincsenek adatok. Tényleg pont ez érdekel? Hogy borvidékenként? Hogy voltak-e 50 milliónál nagyobb egyedi kifizetések? Hogy miért ment fel a támogatás intenzitása a soha nem látott 75 százalékra?"
süti beállítások módosítása